Dansk Hardcore Mountainbike Klub Forum
Dansk Hardcore Mountainbike Klub Forum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 :: DHMTBK FORUM ::
 Messageboard
 Ondt i fingrene
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Anders Hyldal
Member

65 Posts

Posted - 07/23/2010 :  00:25:38  Show Profile  Click to see Anders Hyldal's MSN Messenger address  Reply with Quote
hey, jeg vari morzine som var ALT for fedt det var den fedeste oplevelse ever. og så mødte jeg også Brendan Fairclough

men jeg fik sindsygt ondt i fingrene, kan det have noget med rebounden at gøre? for den cykel jeg kørte på var rebound justeringsskruen tabt, men det var en santa cruz driver 8 med boxxer race 2010 og rockshox vivid 4.1 bagpå.

Skal til at begynde med at Køre DH så vil meget gerne have råd osv.

No joke
Member

449 Posts

Posted - 07/23/2010 :  00:47:21  Show Profile  Reply with Quote
Dårligt justeret gaffel, for dårlige bremsere til forholdene eller bare den simple grund at du har overbelastet dine fingre i det fede terræn som er svært at træne hænderne op til her i lille DK. Får altid selv lidt ømme fingre de første dage på en roadtrip til liftsystemerne
Det er jo næsten som at stå med en trykluft hammer i 10min ad gangen med de runs Morzine har at byde på Husk at ryste hænderne ofte for at skabe noget tiltrængt cirkulation til fingerne.

Caution:
The sudden change in elevation WILL affect long-term memory...
Live the dream...Ride Canada..or LesDeuxAlps.
Go to Top of Page

Anders Hyldal
Member

65 Posts

Posted - 07/23/2010 :  01:31:41  Show Profile  Click to see Anders Hyldal's MSN Messenger address  Reply with Quote
det var første gang jeg kørte downhill:-) (har videoer med goprohero)eller første gang rigtigt, har prøvet to gange her hjemme:D bremserne funkede fint:-) tror det var gaflen, og så at mine fingre absolut ikke var vandt til det:-) jeg fik også rystet hænderne meget :-D

Go to Top of Page

Camouflage
Member

385 Posts

Posted - 07/23/2010 :  06:19:30  Show Profile  Click to see Camouflage's MSN Messenger address  Reply with Quote
det kan muligvis også være grebene der var for smalle eller hårde :) har jeg i hvert fald selv oplevet

Kim Kruse
Go to Top of Page

Mette
Member

207 Posts

Posted - 07/23/2010 :  12:32:52  Show Profile  Visit Mette's Homepage  Reply with Quote
ja tjek grebene hvis de er udslidte, det var det jeg totalt smadrede mine hænder på i whistler sidste år, av av

langsomt og usikkert er ogsaa en stil!
Go to Top of Page

Anders Hyldal
Member

65 Posts

Posted - 07/23/2010 :  13:27:14  Show Profile  Click to see Anders Hyldal's MSN Messenger address  Reply with Quote
jeg kan ikke rigtig tjekke det:D da jeg havde lånt en cykel;D så jeg venter på at få min egen:d

Go to Top of Page

Rytteren-af-rold
Member

268 Posts

Posted - 07/23/2010 :  14:16:49  Show Profile  Reply with Quote
Skrald gummiet af dine lock-on greb med en hoppekniv og så vikkel styrtape som man gør på racercykler rundt om dem, det styre! :)

Endless riding
Go to Top of Page

Anders Hyldal
Member

65 Posts

Posted - 07/23/2010 :  16:06:56  Show Profile  Click to see Anders Hyldal's MSN Messenger address  Reply with Quote
stadig ikke min cykel:D det var en jeg lejede:D

Go to Top of Page

Tox
New Member

9 Posts

Posted - 07/31/2010 :  15:12:00  Show Profile  Reply with Quote
Hey Anders,
Er selv lige hjemvendt fra Morzine. Dejligt sted =)
Den største synder disse steder er de relativt store og mange brake-bumps (de utallige ensformige huller i sporene - som du utvivlsomt har bemærket) =). Det er som nævnt som at stå med et trykuftbor i x antal min. af gangen. Ikke noget fingerleddende er særligt glade for. Har selv døjet RIGTIG voldsomt med dette problem efter de sidste to år, faktisk så slemt at jeg har haft ondt i fingrene i vel over et halv år efter!
Løsninger: Først og fremmest får stort set alle jeg kender mere eller mindre ondt i fingre/hænderne så det er formentligt ikke helt til at undgå -især ikke i starten.
Smalle greb: Jeg har meget små hænder hvilket bestemt IKKE er en fordel her. Hvis du har små hænder så gå efter så smalle greb som muligt, så du bedre kan lukke hænderne om styret.
Rebound: En forholdvis hurtig men blød rebound vil hjælpe lidt her, men der er også mange andre faktorer at tage stilling til i den sammenhæng - og personligt tror jeg ikke det vil være dit største problem i denne sammenhæng.
Pauser: lad dine fingre få lidt pauser - både undervejs på sporene og undgå måske at køre for mange timer i træk hver dag =) selvom det er fristende og man gerne vil nå det hele.
Hold 'rigtigt' på styret: Dette har været den vigtigste og bedste løsning for mig. Øv dig i at holde balancen/cyklen med dine ben. Hænderne skal til hver en tid holde så løst og let som muligt på styret - hænderne skal kun bruges til at 'styre' cyklen og ikke til at låse den fast til dine arme =). Undgå også at 'låse' albuer og skulderne, lad din forgaffel/albuer/skuldre 'sluge' ujævnhedder. Dette er definitivt vejen frem =) Lettere sagt en gjort når man suser hen over sten, rødder brakebumps osv - I know ;) men ikke destomindre sandt.
Fart er din ven ift. brakebumps, de kan sammenlignes med trapper - nu hurtigere man ruller dem - nu mindre mærker man dem.
Håber det kunne bruges-
Rip 'N Ride
Mvh Toke

The next best thing to playing and winning - Is playing and losing

Edited by - Tox on 07/31/2010 15:14:20
Go to Top of Page

Magura
Member

74 Posts

Posted - 07/31/2010 :  16:39:11  Show Profile  Reply with Quote
Dit problem kunne meget vel tænkes at være manglende fysik.

Sådan ganske simpelt forklaret, er det at gå ud og belaste sine led og sener relativt hårdt, hvis hænderne er i relativt ringe fysisk form, en rimelig sikker vej til overbelastnings-skader.

Noget fornuftig træning nogle måneder inden sådan en tur, ville øge muligheden for at komme hjem uden skader ganske betragteligt.

Go to Top of Page

kasper 5kf
Member

227 Posts

Posted - 07/31/2010 :  19:33:30  Show Profile  Visit kasper 5kf's Homepage  Click to see kasper 5kf's MSN Messenger address  Reply with Quote
plejer osse altid og få sygt ondt i fingrene men det går altid over efter 3-4 dage så mærker jeg det ikke mere. tror bare det er fordi man ikke er helt vandt til at skulle holde så godt fast i styret.
Go to Top of Page

Troels H
New Member

13 Posts

Posted - 08/01/2010 :  11:26:39  Show Profile  Reply with Quote
manglende fysik er mulig. men med noget Glucosamin tilskud er du kørende på no time!
Go to Top of Page

Magura
Member

74 Posts

Posted - 08/01/2010 :  11:45:25  Show Profile  Reply with Quote
Glucosamin ville jeg nok holde mig langt væk fra, med mindre der kommer nogle fakta på banen.
PT bruges det på forsøgsbasis til gigtpatienter, uden noget dokumenteret effekt.

http://www.netpatient.dk/Glucosamin_Fakta.htm

For de som læser afhandlingen i linket, kan det siges at det som reelt betyder noget i denne sammenhæng, er at man ikke kender til effekten af stoffet, kun virkningen.
Go to Top of Page

Anders Hyldal
Member

65 Posts

Posted - 08/01/2010 :  16:31:41  Show Profile  Click to see Anders Hyldal's MSN Messenger address  Reply with Quote
tusinde tak for alle svarene, der er rigtig meget jeg kan bruge:D men holder mig væk fra at tage "noget" jeg kører natural stilen, (og et par redbull) :D:D

Go to Top of Page

Mette
Member

207 Posts

Posted - 08/03/2010 :  17:28:44  Show Profile  Visit Mette's Homepage  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Rytteren-af-rold

Skrald gummiet af dine lock-on greb med en hoppekniv og så vikkel styrtape som man gør på racercykler rundt om dem, det styre! :)

Nej det styrer overhovedet ikke! det er satme grimt og tror du er den eneste der synes det er fedt Asbjørn............

langsomt og usikkert er ogsaa en stil!
Go to Top of Page

Lundell
Member

29 Posts

Posted - 08/03/2010 :  17:43:43  Show Profile  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Mette

quote:
Originally posted by Rytteren-af-rold

Nej det styrer overhovedet ikke! det er satme grimt og tror du er den eneste der synes det er fedt Asbjørn............

Ja og så Centurion men det siger jo sig selv

GO BIG OR GO HOME
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Dansk Hardcore Mountainbike Klub Forum © 2000-02 Snitz Communications Go To Top Of Page